En helt ny måte å fortelle historier på

Gobi Stories - Logo

Det begynte egentlig med at vi var en gjeng som kom fra NTNU i 2015, og som ville skape en ny kanal – et sosialt medie som ikke er så amerikanisert som for eksempel Youtube og Vimeo. Dessuten viste det seg at det ikke var så enkelt å redigere film på telefon, og det hadde vi også lyst til å gjøre noe med.

David Alexandre Salvail og Kristoffer Lande forteller gladelig om bakgrunnen til ett av SMB Norges nye partnerselskap: Gobi Stories. De har den siste tiden vokst nær sagt eventyrlig, langt ut over landets grenser, og har hatt kapitalutvidelser andre start-ups bare kan drømme om. Til nå har de 13-14 ansatte, de må tenke seg om og telle litt på fingrene, for det går fort om dagen. Veldig fort.

Story-format

Men hva er det egentlig som er så annerledes?

– Vi har revolusjonert måten man skal se på video på nett. Det vil si – det har vi egentlig ikke. I stedet for å forsøke å tvinge folk til å se video på en måte de egentlig ikke ønsker seg, har vi laget en software og en videoproduksjonsplattform for både profesjonelle videoprodusenter og dem som bare ønsker å redusere utgiftene til sine markedsføringsvideoer. Men det kom egentlig litt senere. Først ville vi som sagt lage et alternativ, og så oppdaget vi noen svært interessante tall.

Kan dere beskrive det litt nærmere?

– Ja, såklart sier karene i kor, og stiller seg nesten i enslags mental og verbal kø for å fortelle om herlighetene: Det viser seg nemlig at selv om de aller fleste videoproduksjoner er tilpasset et liggende format, ofte kalt «TV-formatet», er det ikke slik folk ser på videoene. Faktisk er det så lite som 13% av oss som gidder å tukle med å snu mobilen for å se hele videoformatet. Dermed blir opplevelsen av videoene – som det kanskje har kostet hundretusener å lage – heller skral.

Så da snudde dere hele greia på hodet?

– Nei, vi tok høyde for det folk faktisk gjør, og laget et produkt der du kan bruke telefonen din til enda en nyttig ting, nemlig å lage bedriftens presentasjonsvideoer. Vi brukte «story»-formatet til Instagram, og utviklet vårt eget konsept rundt det.

Alle kan det

Hva oppnår man med det?

– For det første kan du filme slik det er naturlig for deg. Du kan såklart gjøre det litt mer avansert eller komplisert ved å tilføre ekstra lys eller bruke ekstern mikrofon – men det er ikke nødvendig. Ved å benytte noen enkle triks som vi lærer fra oss, kan du lage helt fine presentasjonsvideoer for bedriften – på en mer ærlig måte enn før. Nå kan «alle» gjøre det, og det er ganske sikkert en måte å se videoer på som kommer til å selge bedre også. Fordi det fremstår som ærligere – og mer personlig, rett og slett. Dessuten er det enkelt og raskt å redigere og å legge på tekst, om du vil det. Så er det bare å legge det ut. Vi har har gjennom vår unike løsning gjort det enklere å filme, etterbehandle og publisere bedriftens videoer, og det er akkurat dette vi nå tilbyr SMB-medlemmene til en meget fordelaktig pris, smiler karene fornøyd.

Det høres ut som dere ikke kommer til å ha så mange venner blant videoproduksjonsselskapene?

– Joa, kanskje det. Men hvorfor det, egentlig? Det er jo ikke gitt at ALLE videoer skal lages på denne måten, dessuten vil nok mange bedrifter kjøpe denne produksjonen uansett. Men at det setter ned fortjenestemuligheten til enkelte av de dyreste byråene, det er nok riktig. På den annen side er det jo de små og mellomstore selskapene vi snakker med, og mange av dem har rett og slett ikke råd til ofte overprisede videoproduksjoner. Så vi tenker at dette vil kunne medføre at det blir langt flere videoer ute på nettet, og det tjener alle som jobber med videoer, gjør det ikke? Vi har sikret oss med plugin for de aller fleste plattformer på nettet, slik at alle skal kunne bruke tjenesten vår. Og når vi nå har gitt et utrolig introduksjonstilbud som gir godt under halv pris på det enkleste produktet vårt, kjenner vi oss sikre på at selv de minste SMB-selskapene vil ha råd til å bruke oss. Og det er jo noe av poenget: Vi ønsker oss en stor brukerbase, fordi dette vil styrke oss som merkevare, så her ser vi bare vinn-vinn-vinn konkluderer karene, og ser fornøyde på hverandre.

Les gjerne litt mer på Gobi sin partnerprofil