Trenger din bedrift kunnskap om hvordan arbeide for å sikre politisk gjennomslag? SMB Norge inviterer medlemmene til seminar om politisk påvirkning.
For SMB Norge er én av de viktigste sakene våre å sikre politisk gjennomslag på det næringspolitiske området.
– Alle våre medlemsundersøkelser viser at dette er viktig for våre medlemmer, sier Jørund H. Rytman, administrerende direktør i SMB Norge.
Les også: Blir du med på SMB Norges bærekraftkonferanse 27. april?
Halvdagsseminar
Derfor arrangerer SMB Norge et seminar for å gi innblikk i organisasjonens arbeid på dette området, men også for å dele kunnskap med våre medlemmer om hvordan man kan gå frem for å sikre gjennomslag og bli hørt.
– Dette seminaret vil kanskje være spesielt viktig for våre kollektive medlemmer og bransjeorganisasjoner som har saker fra egen bransje de ønsker å få lagt frem for myndighetene, sier Rytman.
Seminaret holdes torsdag 13. april 2023 i SMB Norges lokaler i Oslo, og er åpent for våre medlemmer. Påmelding innen 5. april til post@smbnorge.no.
Program for dagen:
Klokkeslett | Hva |
Kl. 09.30 | Velkommen og innledning
Jørund H. Rytman, adm. direktør SMB Norge |
Hvordan arbeider SMB Norge for å få gjennomslag
Jørund H. Rytman, adm. direktør SMB Norge – Høringer lover og utredninger – Media – selge inn saker, oppfølging av saker – Møter med sentrale myndigheter |
|
Kl. 09.45 | Hvordan bygge politisk press i enkeltsaker
Dag Abrahamsen, næringspolitisk rådgiver, SMB Norge – Stakeholderanalysen – strategiske allianser – Media – Politikermøter, hvordan få møtetid med politikere |
Kl. 10.30 | Hvordan arbeider Storting og Regjering gjennom året – når er tiden for å arbeide politisk med enkeltsaker
Ulf Isak Leirstein, organisasjonsrådgiver, SMB Norge – Årshjulet – Høringer – Skriftlige spørsmål, Stortingets spørretime og interpellasjoner – Representantforslag |
Kl. 11.00 | Lunch |
Kl. 11.30 | Hva er de mest effektive måtene å demonstrere verdien din public affairs-funksjon tilfører organisasjonen din, og hvordan kan du sikre at toppledelsen konsekvent ser på public affairs som en forretningsmessig nødvendighet og posisjonerer Public Affairs som en virksomhets- og inntektsgenererende funksjon?
Sosun S. Breitenbach, Public Affairs Director, ULOBBY – Introduksjon og trening i bruk av nytt elektronisk lobby-verktøy fra ULOBBY i Danmark |
Kl. 12.30 | Avslutning |