Bli med på seminar 13. april om politisk påvirkning  

Trenger din bedrift kunnskap om hvordan arbeide for å sikre politisk gjennomslag? SMB Norge inviterer medlemmene til seminar om politisk påvirkning.

For SMB Norge er én av de viktigste sakene våre å sikre politisk gjennomslag på det næringspolitiske området.

– Alle våre medlemsundersøkelser viser at dette er viktig for våre medlemmer, sier Jørund H. Rytman, administrerende direktør i SMB Norge.

Les også: Blir du med på SMB Norges bærekraftkonferanse 27. april?

Halvdagsseminar

Derfor arrangerer SMB Norge et seminar for å gi innblikk i organisasjonens arbeid på dette området, men også for å dele kunnskap med våre medlemmer om hvordan man kan gå frem for å sikre gjennomslag og bli hørt.

– Dette seminaret vil kanskje være spesielt viktig for våre kollektive medlemmer og bransjeorganisasjoner som har saker fra egen bransje de ønsker å få lagt frem for myndighetene, sier Rytman.

Seminaret holdes torsdag 13. april 2023 i SMB Norges lokaler i Oslo, og er åpent for våre medlemmer. Påmelding innen 5. april til post@smbnorge.no.

 

Program for dagen:

Klokkeslett Hva
Kl. 09.30 Velkommen og innledning

Jørund H. Rytman, adm. direktør SMB Norge

Hvordan arbeider SMB Norge for å få gjennomslag

Jørund H. Rytman, adm. direktør SMB Norge

– Høringer lover og utredninger

– Media – selge inn saker, oppfølging av saker

– Møter med sentrale myndigheter

Kl. 09.45 Hvordan bygge politisk press i enkeltsaker

Dag Abrahamsen, næringspolitisk rådgiver, SMB Norge

– Stakeholderanalysen – strategiske allianser

– Media

– Politikermøter, hvordan få møtetid med politikere

Kl. 10.30 Hvordan arbeider Storting og Regjering gjennom året – når er tiden for å arbeide politisk med enkeltsaker

Ulf Isak Leirstein, organisasjonsrådgiver, SMB Norge

– Årshjulet

– Høringer

– Skriftlige spørsmål, Stortingets spørretime og interpellasjoner

– Representantforslag

Kl. 11.00 Lunch
Kl. 11.30 Hva er de mest effektive måtene å demonstrere verdien din public affairs-funksjon tilfører organisasjonen din, og hvordan kan du sikre at toppledelsen konsekvent ser på public affairs som en forretningsmessig nødvendighet og posisjonerer Public Affairs som en virksomhets- og inntektsgenererende funksjon?

Sosun S. Breitenbach, Public Affairs Director, ULOBBY

– Introduksjon og trening i bruk av nytt elektronisk lobby-verktøy fra ULOBBY i Danmark

Kl. 12.30 Avslutning

 

Les også