I dag, 12.august, går SMB Norge over til en ny logo og grafisk profil. Siden Kongressen i 2023 har administrasjonen i SMB Norge jobbet med å fornye den gamle blå logoen og den grafiske profilen til interesseorganisasjonen.
Den nye logoen mener interesseorganisasjonen kombinerer bokstavene SMBN på en minimalistisk og moderne måte, der de er koblet sammen i ett ord. Dette symboliserer samhold og samarbeid blant små og mellomstore bedrifter i Norge.
Den nye logoen bruker en ren, fet og minimalistisk skrift komplementerer denne symbolikken, og understreker modernitet og presisjon i SMB Norges arbeid for næringslivet.
Les også: Program Arendalsuka 2024
I den nye logoen til SMB Norge har også interesseorganisasjonen valgt å benytte den nye farge som de kaller «SMB Norge-rødt» da den er mer iøynefallende enn den tidligere blåfargen som tidligere har vært benyttet. SMB Norge mener at denne rødfargen matcher slagordet deres «høyt og tydelig» best.
– Rødt er valgt for å bli lagt merke til, samtidig som det er en god farge for alt som har med lidenskap og det å brenne for en god sak, å gjøre. Og våre hjerter brenner for de små og mellomstore virksomhetene i Norge, sier administerende direktør i SMB Norge, Jørund H. Rytman.
God politikk er det som driver SMB Norge som den eneste interesseorganisasjonen for små og mellomstore bedrifter i Norge fremover. En tydelig grafisk profil skal underbygge den gode politikken, og sørge for at gjentatte for øyet opp for den og gjenkjenner den.
Les også: SMB-patruljen på besøk hos Norsk Tekstilgjenvinning
– Vi jobber selvsagt mye med politikk, men vi representerer ingen politisk farge. Rødt er for oss et spørsmål om synlighet, og en måte å skille oss ut på – ikke minst i konkurranse med organisasjoner som for eksempel NHO og Virke. Vi tror dette nye, friske designet skal gi oss litt drahjelp i vårt arbeid med å gjøre oss mer synlig, og større, i årene som kommer, sier Rytman.
I tiden fremover vil du se du se den nye logoen og den nye grafiske profilen på alle SMB Norges flater.