SMB-juristen sine 6 beste råd: Slik sikrer du deg mot kunder som ikke betaler

Alle som driver en mindre virksomhet vet hvor sårbar bedriften er når man ikke får inn penger for varer eller tjenester man har levert. Her får du 6 gode råd så du unngår det i fremtiden.

Les også: Varsel om bokettersyn – Hva gjør jeg nå?

Kunden virket proff og kontrakten var så lukrativ at du ikke nølte med å si ja. Nå har du levert din del av avtalen men oppgjøret uteblir.

Betalingsevne

Kunden svarer hverken på telefon eller epost. Lønningsdagen nærmer seg og panikken begynner å stige. Hvordan kunne du havne i denne situasjonen? Det er en mager trøst at du hverken er den første eller siste som har opplevd å havne i denne vanskelige situasjonen.

– Det er en god leveregel å unngå å levere kostbare produkter eller tjenester til kunder som i utgangspunktet ikke har betalingsevne.

Advokat Hedvig Svardal, Bedriftsforbundet

PS: Som medlem av Bedriftsforbundet får du gratis advokatbistand. Les mer om alle våre gode medlemsfordeler!

Beste råd

Hvert eneste år hjelper Bedriftsforbundets erfarne advokat, Hedvig Svardal svært mange bedrifter med dette problemet. Her er hennes 6 beste råd for hvordan du kan unngå dette i fremtiden.

  1. Undersøk gjerne på forhånd om kunden er betalingsdyktig. Det er en god leveregel å unngå å levere kostbare produkter eller tjenester til kunder som i utgangspunktet ikke har betalingsevne (eller vilje).
  2. Vurder om du kan sikre deg pant i varene før overlevering (salgspant). Alternativt pant i andre verdier om du leverer tjenester. Husk at salgspant forsvinner dersom varen du har levert skal tilpasses eller endres. I denne situasjonen bør du sikre deg pant i noe annet.
  3. Hvis du allerede har overlevert materialer og tjenester til kunden er det viktig med tett oppfølgning av fakturakravet.
  4. Ved manglende betaling på forfall er rask oppfølgning av kunden nødvendig.
  5. Hvis kunden går konkurs er det normalt ingenting igjen til deg som kreditor.
  6. Bruk namsfogden hvis du må.