Coronapandemien har skapt store utfordringer for både leverandør og kunder. For hva gjør man når en stor leveranse er på vei samtidig som kundegrunnlaget er midlertidig borte?
Les også: Hvordan sikre seg et godt forhold til investor
Advokat Henrik Renner Fredriksen, som er partner i advokatfirmaet Storløkken, fikk mange henvendelser fra fortvilte bedriftseiere da nedstengningene i kjølvannet av coronapandemien var på sitt mest ekstreme før sommeren. I denne utgaven av «Den juridiske blindsonen» kan du få med deg hans gode råd.
Her kan du se andre episode av programmet «Den juridiske blindsonen»!
Havnet i en skvis
Situasjonen rammet både leverandører og kunder, og avtalene som lå til grunn for leveransen var ofte uten konkrete leveringsbetingelser. Det førte til mye usikkerhet rundt leveranser som plutselig ikke var like ønsket.
– Mange kunder hadde fått tilsendt varer og opplevde at de plutselig ikke hadde mulighet til å hverken selge varene eller betale for dem. Samtidig var det mange leverandører som skulle selge varer, og som opplevde at kunder ønsket å avbestille leveransen. Begge parter har havnet i en voldsom skvis», forklarer Renner Fredriksen.
I programmet «Den juridiske blindsonen» gir den erfarne advokaten råd om hvordan man bør agere i en slik situasjon.
– Mitt hovedbudskap er å opprettholde dialogen mellom partene. At man som kunde tar den telefonen til leverandøren hvor man forteller at man har et kjempeproblem på grunn av coronapandemien. Så kan det hende at man finner en løsning på situasjonen som begge finner hensiktsmessig», sier Renner Fredriksen.
– Kanskje noe kan returneres hvis det allerede har kommet. Kanskje noe kan avbestilles. Eller kanskje betalingen kan utsettes en viss tid hvis det er forutsetninger for det», legger han til.
Dårlige avtaler
Renner Fredriksen har erfart at de fleste salgsavtaler ikke hadde tatt høyde for situasjonen som oppsto. Det mener han at man bør gjøre noe med fremover.
– Vi ser dessverre litt for ofte at dette ikke er regulert i særlig grad i de avtalene som ligger til grunn per i dag. Det er noe man bør tenke på fremover.
– I mangel av salgs- og leveringsbetingelser så er det kjøpslovens alminnelige regler som gjelder. Det er fint det, men ved å utarbeide fornuftige betingelser så kan man i større grad skreddersy hvordan samarbeidet skal fungere», konstaterer advokaten.
“Den juridiske blindsonen” er en programserie fra SMB Norge som tar opp juridiske problemstillinger som fort kan bli glemt og havne i blindsonen i en travel arbeidshverdag. Første episode handlet om hvordan man kan sikre seg et godt forhold til investor. Den kan du få med deg her.
PS: Som medlem i SMB Norge har du tilgang til gratis juridisk bistand. Les mer og ta kontakt med våre advokater på linken HER
Les også: 7 gode grunner til å bli medlem i SMB Norge