SMB Norge og Forum for netthandel tar debatten om alderskontroll.
Norske nettbutikker står overfor økende krav om å kontrollere alderen til kundene sine – enten de selger alkohol, snus, legemidler, filmer eller spill. Men gjennomgangen av dagens praksis avslører store forskjeller i hvordan – og om – alderen faktisk kontrolleres. I noen tilfeller kreves BankID, i andre er kontrollen basert på skjønn, og i enkelte sektorer finnes det ingen teknisk løsning i det hele tatt.
Denne fragmenterte virkeligheten skyldes at regelverket for alderskontroll er spredt over mange ulike lover – utviklet på forskjellige tidspunkt og uten helhetlig digitalt perspektiv. Resultatet er et uoversiktlig landskap, der både forbrukervern og rettssikkerhet svekkes – samtidig som det blir unødvendig komplisert for næringslivet å etterleve reglene.
Debatten vil ta opp spørsmål som:
- Bør Norge ha et standardisert regelverk og teknologinøytrale krav for alderskontroll på tvers av sektorer?
- Hva forventes av bransjene, og hva er realistisk å gjennomføre i praksis?
- Hvilket ansvar har politikere for å samordne og modernisere regelverket – uavhengig av departementsgrenser?