Med slagordet «alltid en del av ditt liv», har Matspecialen på Oslos østkant under den danske mureren Jan Nielsens ledelse, tjent penger hvert år siden starten i 1997. Nå har de også inngått samarbeidsavtale med SMB Norge.
Matspecialen er synonymt med danske Jan Nielsen (62), en murer som ønsket – og turte – å satse i en helt annen bransje. Da han flyttet til Norge i 1982, fortsatte han i det samme sporet han hadde utdannet seg til. Men i 1991 tok han en u-sving, og steppet inn i kafébransjen og startet med catering. Der har han blitt. Nå driver han et av få selskap i Norge med 365 åpne dager i året – med service 24 timer i døgnet.
Først kjøpte og drev han drosjekafeen på Bryn, for deretter å satse på catering fra 1991. Seks år senere overtok han Matspecialen, med åtte ansatte og seks millioner i omsetning første driftsår. I dag har cateringselskapet hans over 50 millioner i omsetning og 42 ansatte.
– Det har vært et lite eventyr. Og vi har aldri tapt penger. Men jeg kunne aldri tenkt meg drevet sammen med andre. Det ville aldri ført til enighet, sier Nielsen, med klokkertro på egne lederegenskaper og godt samarbeid med personalet.
– Vi har medarbeidere som har jobbet hos oss i over 20 år, det viser at de trives, sier Nielsen.
Sekser i VG
Ved siden av Matspecialen på Bryn driver han også restaurant av den eksklusive sorten som ble startet i 2017. Senest i april rullet VG terningkast seks for det kulinariske inntrykket fra Restaurant Á L’aise i Essendropsgate på Frogner.
At Matspecialen nå er blitt en del av SMB Norge, og har inngått samarbeidsavtale og 10 prosents avslag til alle medlemmer, var langt fra noen selvfølge.
– Jeg har egentlig aldri vært med på noe sånt, men syns det er viktig og riktig å prøve ut ordningen i lojalitet og støtte overfor alle andre mindre og mellomstore bedrifter. Det skal bli spennende å se om det virker, sier Nielsen, som vedgår at han følger godt med i næringslivet spesielt og i politikk generelt.
– Fellesskap som SMB Norge er viktige redskap som kan påvirke våre politikere, sier han.
Familien representert
På vei inn til kontoret hans blir SMB Norges utsendte møtt av to hyggelige damer. Det viser seg være Nielsens kone Rigmor og deres felles datter Linda. De jobber begge for selskapet, henholdsvis i resepsjonen og med ordrebestillinger.
Og det som en gang var en leieavtale med deler av industribygget på Bryn på 400 kvadratmeter, er i dag utvidet til 2.500 kvadratmeter.
For mens flere av hans konkurrenter har måttet gi seg under marsjen, har Nielsen alltid kommet ut av vanskelige tider med beina på jorda.
– Koronaperioden kombinert med høye strømpriser var selvsagt tøft for oss også, men vi kom oss helskinnet igjennom. Vi har faktisk passet på å kjøpe opp konkurrenter og konkursbo, som har vært en del av min forretningsstrategi, sier Nielsen.
Søt og søtere
I 2001 startet han opp egen konditoravdeling. Og fra 1. januar i år så også Sjokoladecompaniet dagens lys.
– I likhet med engrossalget av våre ferdigprodukter i 2,5 kilos forpakninger til institusjoner, primært kantiner, eldrehjem og storhusholdning, har jeg også stor tro på sjokoladekonseptet. Målet er mellom 8 og 10 millioner i omsetning for begge disse nisjeproduktene, sier Nielsen.
Men det er altså cateringen som er størst i systemet. Der leverer han blant annet overtidsmat og ferdig lunsj til bedrifter fra Asker i sør til Lillestrøm i nord. For ikke å glemme til store konferanser og seminarer i hele Stor-Oslo.
– Vi har åtte faste sjåfører som kjører til alle døgnets tider. Og i helgene er det mest til private selskaper, forteller Jan Nielsen, som foruten sitt engasjement for sine virksomheter også tar seg tid til
å benytte seg av sitt flysertifikat – så lenge han ikke befinner seg på sin lille private residens på Gran
Canaria!
Få litt mer info om selskapet på Matspecialen sin partnerprofil