I denne podcastepisoden kan du lytte til Klaus intervjue Rolf Andreas Vestvik, Pål Arne Davidsen og Jørund Rytman om arrangementet Internasjonalt forum – Verden for SMB-føtter.
SMB Norges internasjonale forum, ledet av Pål Arne Davidsen, jobber aktivt for næringsfremme mellom norske SMB-bedrifter og eksport- og importmarkeder i andre land.
Ved advokatfirma Schjødts vakre lokaler i Tordenskiolds gate i Oslo arrangerte SMB Norge «Verden for SMB-føtter» i august, et arrangement med flotte foredrag og presentasjoner fra ambassadører, Norad, Innovasjon Norge, Norfund og andre. Målet; næringsfremme for SMB bedrifter i Norge som satser mot utlandet.
Partner i Schjødt, Thomas Nordby, ønsket deltakerne velkomne, og forklarte at nordens nå største advokatfirma har et ekstra hjerte for de små og mellomstore bedriftene, da de i oppbyggende år fokuserte i særdeleshet på dette markedet. De har ikke glemt hvor de har kommet fra, og ønsker gjerne bidra til fremvekst av SMB-markedet i Norge.
Les også: Menn i mellomstore bedrifter har de tøffeste tidene i arbeidslivet nå
Lars Petter Solås var dagens konferansier, en rolle han ledet med bravur, og gjennom dagen fikk deltakerne høre flotte og gode presentasjoner på hvordan man kan satse på utenlandske markeder, både gjennom det offentlige virkemiddelapparatet, men også egen privat satsning.
Reporter Klaus Jakobsen var til stede og spilte inn en podcast-episode rundt dagens tema, internasjonalt næringsfremme.
Etter at Rolf Andreas Vestvik, med lang bakgrunn innen diplomatiet, Flyktningehjelpen, nå også som internasjonal sekretær for YS, hadde presentert hvordan SMBere kan lykkes i utlandet, intervjuet Jakobsen han i SMB Norge Podcasten. Utgangspunktet for foredraget, og intervjuet, er skikk og bruk i næringsvirksomhet i utlandet.
Er vi nordmenn gode på skikk og bruk i utlandet?
I følge Vestvik er nordmenn profesjonelle, vi er anerkjent som dyktige fagfolk ute i verden. Vi er også høyt utdannede, men vi kan kanskje noen ganger mangle litt kulturell kompetanse. Kan du mye om landet du skal operere i, er det mye lettere å lykkes.
Rolf Andreas Vestvik, som i tillegg til sine aktive roller, også driver Conow AS, med hovedmål å bistå norske bedrifter i utlandet, sier nordmenn klarer seg fint, men at vi noen ganger kan være litt vel rett frem for utenlandske aktører.
Da andre kulturer gjerne vil sosialisere, både én og to dager, før det forhandles, vil gjerne utålmodige nordmenn komme til resultater med en gang. Her kan det være mye å hente ved å lære seg de lokale skikkene bedre.
Nordmenn kan også ha en liten tendens til å kle seg litt uformelt i forhold til andre næringskulturer, og det er også et godt poeng å få med seg før man pakker med seg for mye casual outfit og badebukser.
I mange andre land er man mye flinkere med høflighetsfrasene enn det vi nordmenn tar oss tid til, og det kan være lurt å lære seg godt de lokale skikkene før man satser mot utlandet. Det samme gjelder språket. Er man for svak i språket, kan det være lurt å lære seg de grunnleggende termene, for å unngå misforståelser.
De underliggende kulturelle forskjellene som ikke alltid er synlig for oss, kan også være lurt å finne ut mer av. Søk kunnskap om lokal kultur, les bøker, se filmer, snakk med så mange som mulig fra den lokale kulturen, før du satser. Da har du god kontroll på skikk og bruk, samt språklige forskjeller.
I enkelte land er representasjon og gavekultur av en annen art enn det vi er vant med i Norge. Når går vi over grensene for det mandatet vi har med oss? Hvor går grensen for korrupsjon? Det er viktig at din bedrift har god policy og regelverk på området.
Minglekulturen i utlandet er og noe som må mestres for eksport-satsende nordmenn. En drink eller to er vel like vanlig utenfor som innenfor riksgrensene. Å vite hvor grensen går kan være lurt, sett i sammenheng med at vi nordmenn gjerne er litt mer uformelle enn andre kulturer.
Vi anbefaler Vestviks bok på det sterkeste, den kan bestiller her.
Jakobsen gjorde også et podcast-intervju med Pål Arne Davidsen, leder av SMB Norges internasjonale forum. Den nåværende partneren i Rud Pedersen, med et stort antall internasjonale klienter, er godt vant med skikk og bruk i utlandet.
Davidsen har og bakgrunn som statssekretær og arbeid i Norad, så han kjenner virkemiddelapparatet veldig godt. Davidsen ledet også den politiske debatten sammen med Jørund Rytman. Grunnet sykdomsforfall ble debatten avkortet med kun Helge André Njåstad (FrP) og Kari Sofie Bjørnsen (Høyre) som eneste deltakende politikere. Det var stor enighet å spore politisk om satsning på næringsfremme i utlandet for norske småbedrifter.
Jakobsen spør Davidsen om hvorfor internasjonal handel er så viktig, kan vi ikke bare «klare oss selv», som er en politisk vind om dagen, både nasjonalt og internasjonalt. I og med Norges åpne økonomi gjelder, er det viktig å søke samarbeid over grensene. Politisk risiko av uvante høyder de siste årene skremmer dessverre ofte de internasjonale klientene bort fra å investere i Norge. Da er det viktig at det jobbes godt på både statlig og privat hold for å bedre import- og eksportforholdene for bedrifter i Norge.
Les også: Podcast – #86 En het badstuaffære i Arendal!
Ifølge Davidsen bør det også tas grep rundt Nansen-programmet, for å få større fart på investeringer mot Ukraina. Det går ikke raskt nok, og programmet treffer ikke små bedrifter godt nok.
Til slutt har vi en kort podcast-prat med SMB Norges direktør Jørund H. Rytman, som alltid har vært en stor støttespiller for internasjonal handel. Rytman har hatt en aktiv rolle i mange år mot ulike handelskamre.
Regjeringen har satt som mål å nå 50% økning i Norges eksport innen 2030, og da kan man trygt si at tiden begynner å bli knapp for å oppnå dette. SMB Norge har selv jobbet aktivt med dette, i særdeleshet gjennom EØS-midler og ROSE-prosjektet, som har som formål å fremme ukrainske arbeidsplasser i andre land innen EU.
Sjekk ut episode 87 av SMB Norge Podcasten her!