Partnerinnhold levert av:
Har du hørt det før? Problemer på hjemmefronten fordi du som leder av en liten eller mellomstor bedrift «aldri» har tid til familie og venner? Utfordringene som sjef for en mindre bedrift er mange, og kan lett gå ut over familielivet. Heldigvis finnes det flere grep du kan gjøre for å lette på trykket, de fleste av disse handler om god planlegging.
Har du noen gang tenkt igjennom hva en praktisk IP kan bety for hverdagen din – og for deg personlig? Mange har ikke engang klart for seg hva IP er, og spesielt ikke hvordan man kan bruke de som verktøy i en mindre bedrift.
Når kravene til økt omsetning, fornyelse og finansiering øker samtidig som du skal få organisasjonen til å fungere, blir det fort mange sene kvelder. Men om du tar noen nye grep, og får på plass en mer fornuftig bruk av bedriftens immaterielle verdier, vil du fort oppdage at dette blir enklere, samtidig som dere kan oppnå større vinning.
Hva er IP egentlig?
IP står for intellectual property eller immaterielle ressurser. Det er summen av det bedriften sitter på av fagkompetanse, bransjekunnskap og markedserfaring. Disse ressursene har et enormt potensiale, men det er ofte ikke så enkelt å se dette i en travel hverdag. Da forblir disse mulighetene en godt bevart hemmelighet og dere får ikke utnyttet deres fulle potensiale.
Ta gjerne en samtale med oss om hvordan din bedrift kan tjene mer på kompetanse og intellektuelle ressurser som allerede finnes hos dere.
Når en norsk bedrift søker om et patent, er det ofte for å verne om sine produkter og holde konkurrenten unna. Men man kan også bruke et patent som et mer offensivt verktøy, ved å utforske mulighetene til å gå inn i nye markeder eller skaffe seg nye samarbeidspartnere.
Vi vet hvordan man utnytter en slik samarbeidsprosess for å skaffe seg kjennskap til tilgjengelig teknologi, eller innsikt i hva konkurrentene driver med.
Nye markeder
Verden blir stadig mindre, og det kan en del oppleve som truende. Det er fordi det kan skape utfordringer for de mindre bedriftene her i Norge når enkelte kamper må tas langt unna hjemmebane. Dette kan fort skje, men samtidig oppstår det også nye muligheter med et mer globalt marked.
I stedet for å tilbringe stadig flere og senere kvelder på kontoret, burde du kanskje ta en prat med våre eksperter om hvordan du kan komme deg inn på nye markeder. Kanskje finnes det mindre eller større rom i en annen verdensdel for akkurat ditt produkt, eller, den kompetansen bedriften din har tilegnet seg gjennom årene.
Språk, kultur og geografisk avstand kan få det til å virke umulig for din bedrift å nå ut til nye markeder, men Acapo har et stort internasjonalt nettverk som kan rydde mange slike hindringer av veien for dere. Kanskje er det også en idé å selge eller lisensiere bort teknologi eller varemerke. Dette kan faktisk også gjøre risikoen lavere og inntektene sikrere.
Det handler med andre ord ikke om å finne ut hvordan du får flere timer i døgnet, men å finne ut hvordan du jobber smartere med de ressursene du har. Vi har både juridiske og tekniske eksperter som har lang erfaring i å hjelpe dere med dette.