Slik håndterer du jobbstress

[vc_row][vc_column][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_column_text]

71% av nordmenn opplever stress på jobben. Dette gjør oss i følge det europeiske arbeidsmiljøorganet til en av verdens mest stressede nasjoner. Men hvordan håndterer du egentlig stress på jobb?

Det er flere grunner til at arbeidstakere opplever stress på jobb, men ifølge American Psychology Assosiation (APA), er det noen gjengangere:

  • For mye å gjøre
  • Få muligheter for forfremmelse
  • Kjedelig arbeid
  • Dårlig sosialt nettverk på jobb
  • De ansatte føler seg ikke inkludert i avgjørelser
  • Dårlig definerte arbeidsoppgaver

For deg som arbeidsgiver er det viktig å kjenne til disse slik at du kan håndtere problemet før det oppstår, men som arbeidsgiver eller sjef er det ikke alltid du kan gjøre så mye for å redusere ditt eget stressnivå.
Heldigvis har APA noen gode råd for å håndtere stress.

Håndter stress

1. Spor stress

Før en dagbok over situasjoner som øker stressnivået ditt. Skriv ned tanker, følelser og informasjon om omgivelsene. Inkludert folk og omstendigheter som utløser stress.
Få også med din reaksjon på situasjonen. Hva gjorde du? Hevet du stemmen? Spiste du noe godt? Gikk du en tur?

2. Utvikle sunne responser

I stede for å bekjempe stress med fast food og alkohol bør du utvikle sunne måter å bekjempe stress på.
Mosjon er en effektiv måte å redusere stress på, det samme er hobbyer og andre sysler du trives med.
Om det er å lese en bok, spille spill eller gå på kino, sørg for å sette av litt tid til aktiviteter du trives med.

3. Sett grenser

Mange blir sittende og sjekke jobb-mailen hele kvelden, men det er alt annet enn positivt. Sørg for å lage et tydelig skille mellom jobb og privatliv.
Det betyr kanskje at du lar være å sjekke e-mail etter klokken seks eller aldri tar telefonen under middagen.

4. Lad opp batteriene

Mange små bedriftseiere dropper feriene og i en verden der Elon Musk skryter av at han sover på Tesla-fabrikken blir det lett å tenke at det er galt å ta seg fri, men ifølge APA er det helt feil innstilling.
Hjernen trenger tid til å koble av og gjenopprette normal funksjon og forskningen viser at ferier bidrar til økt produktivitet og reduserer sjansene for å brenne ut.

5. Lær deg å slappe av

Det høres kanskje banalt ut, men flere og flere av oss har glemt hvordan man slapper av.
Et godt grep er å lære seg å puste med magen. Noe som senker stressnivået i kroppen merkbart.[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]