Slik lykkes du på sosiale medier

Digital markedsføring er vanskelig, ikke minst fordi du må velge mellom og tilpasse deg et virrvar av forskjellige plattformer. I denne artikkelen skal vi forsøke å hjelpe.

Kommunikasjonguruen Marshall McLuhan sa en gang; «the medium is the message». Men selv om de fleste kanskje har hørt utsagnet har de ikke nødvendigvis forstått hva som ligger i læresetningen. Den som leter etter bevis kan se til markedsføringforsøk på sosiale medier.

Fellene ‘alle’ går i

Markedsføring på sosiale medier er nytt og spennende. Følgelig skal alle gjøre det, og aller helst på den nyeste og kuleste plattformen. Dessverre gjør både store og små firmaer seg ofte til latter fordi de ikke har forstått det grunnleggende budskapet bak «the medium is the message». Vi kan grovt dele markedsføringsfeilene inn i to kategorier. De som prøver å tilpasse for hardt og de som ikke prøver i det hele tatt.

De som ikke prøver

Alle medier har sine egne særtrekk og brukerne bruker de på forskjellig måte. LinkedIn og Facebook er to forskjellige verdener. Det samme er Snapchat og Instagram. En reklame i personlig stil vil fungere dårlig på LinkedIn fordi brukerne er i en profesjonell modus når de logger seg inn der. Å kjøre en standardisert reklame på alle plattformer fungerer rett og slett ikke.

De som prøver for hardt

Det finnes en rekke stygge eksempler, spesielt på Snapchat. Når du ser en direktør for et prestisjetungt firma, levere en Pitch på Snapchat, med et filter som får han til å se ut som en hund. Da vet du at noe har gått fryktelig galt. Ja, Snapchatbrukere leker seg med filtre, men de er personer som tuller og leker med plattformen. Du som firma ønsker sannsynligvis å fremstå noe mer profesjonelt.

Hva er riktig

Budskap og medium må spille sammen. De som ikke prøver fokuserer for mye på budskapet og de som prøver for hardt fokuserer for mye på mediet. Skal du som bedrift benytte Snapchat? Da må du være litt uformell. Litt avslappet. Business casual om du vil. Men når det står Business casual møter du ikke opp i sandaler og konebanker, og du bruker ikke hundefilter når du skal selge tjenester på Snapchat.

Verdt å vite om plattformer

Alle Sosiale media plattformer har sine egne særpreg. Folk bruker dem til forskjellige ting og du må bruke dem til ‘business’ versjonen av det vanlige folk bruker de til.

Snapchat

Snapchat er kanskje den mest uformelle plattformen av dem alle. Her sender folk tull til vennene sine. Som bedrift vil det være nyttig å tenke business casual. Snakk folkelig, kort og ikledd skjorte eller kanskje til og med en polo.

Instagram

Hvis Snapchat er stedet folk går for å snakke tullete og uformelt med venner er Instagram den rake motsetning. Her legger folk ut ‘perfekte’ bilder av sine ‘perfekte’ liv. Jo mer imponerende jo bedre.
Som bedrift bør du satse på interessant innhold som viser frem dere som seriøse og tunge aktører.

Facebook

Facebook har blitt startsiden for mange. Hvis du leter etter kundestøtte, arrangementer eller nesten alt mulig annet går du til Facebook. Å forstå kanalen som en mikroversjon av internett generelt er hensiktsmessig. Som bedrift bør du behandle Facebook som du behandler din egen nettside. Profesjonelt, nøytralt og informativt / nyttig er nøkkelord her.

LinkedIn

LinkedIn er et profesjonelt nettverk. Enkelt og greit. Presenter deg selv på LinkedIn på samme måte som du ville presentert deg selv på Business expo eller stand generelt.

Andre platformer

I tillegg til de fire store overnevnte finnes det en helt haug andre nettverk. Det vil også komme flere med årene, men alle rådene vil være anvendelige også her.

Guideline

Når du går inn på et sosialt nettverk som en bedrift, bør du behandle det som et vanlig rom. Se deg rundt? Hva gjør de andre? Hvis alle snakker og koser seg med øl og ser på TV, så løper ikke du rundt og deler ut visittkort og prater om jobben din.

Mange pinlige hendelser og kampanjer kunne vært unngått hvis bedrifter tok seg et par minutter og prøvde å finne ut hvilke normer som regjerer på den aktuelle plattformen før de begynte å generere innhold.